dinsdag 11 oktober 2011

Voorlichting CI op mijn werk

Gisteren, Maandag 10 oktober 2011, kwam een revalidatie therapeute Danielle op mijn werk voorlichting geven over CI. Cochleaire Implantatie.
Ze kwam vertellen over de werking van het oor, de werking van een CI. Met behulp van een audiogram liet ze zien waar ik nu zit qua gehoor (rest gehoor), wat ik hoor met gehoorapparaten en wat de verwachtingen zullen zijn wat ik ga horen met een CI (zie ook eerder in mijn blog 'verwachtingen CI').
Ze liet een Cochleair Implantaat zien. Het inwendige deel wat tijdens de operatie in mijn hoofd (op de schedel en in het slakkenhuis) is geplaatst (magneet met electroden), het uitwendige deel en apparaatje.
Danielle liet geluidfragmentjes horen. Bijvoorbeeld omgevingsgeluid, geluid in gesprek en muziek. Hoe 'klinkt' het geluid voor mij als CI drager en hoe 'klinkt' het geluid voor de horenden.
Dat laatste, muziek, staat op laag pitje. CI is een spraakprocessor, verbetering in het horen van spraakgeluiden.
Dit was voor de aanwezigen (mijn baas, collega's, ouders, zus en vriendin) verhelderend om te horen. Ze vonden het 'klinken' als een niet goed afgestelde radio. Veel ruis. Dit zal voor mij als 'gewoon' klinken.
(Ik ga proberen om t geluidfragment in handen te krijgen via Danielle, zodat jullie t ook kunnen horen).
Tevens gaf ze adviezen over waar rekening mee te houden met een CI gebruiker.
Het was voor de aanwezigen, tevens ook mijn direct betrokkenen, een interessante informatieve voorlichting. Ik vond het erg fijn dat Danielle geweest was.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten