vrijdag 28 oktober 2011

Stilte

Sommigen kunnen het zich misschien niet voorstellen, maar ik kan 'genieten' van de stilte. Al voordat ik een CI kreeg, zette ik af en toe mijn gehoorapparaten uit. Gewoon even in mijn eigen stille wereld.
Nu met een CI, geniet ik soms nog meer als voorheen van de stilte. (Wel 'fijn' dat ik deze keus heb ;-) )

De nieuwe geluiden ervaar ik absoluut als een wonder. Ookal klinken ze niet altijd prettig/aangenaam.

Nieuwe geluiden die ik de afgelopen dagen bijvoorbeeld gehoord heb;
De geluiden op het strand. Het lopen op de schelpen; het gekraak hoor ik! Het geluid van de zee klonk wel bekend in mijn oren. De zee klinkt nu 'helderder' als voorheen. De zee & strand & wind geeft een rustgevende werking.
Ik was aan het kokkerellen. Het geluid van de afzuigkap is ontzettend vervelend/hard. Dan zet ik de CI op 'lawaai'-stand en wordt het geluid 'gedempt' en dan kun je toch prettig praten, zonder dat het achtergrondgeluid overheerst. Apart he.

Ik hoor mezelf ademen,blazen en slurpen. Als iemand over mijn schouders heen kijkt, naar bv het beeldscherm van de pc, komt het adem-geluid over als gehijg. Niet fijn dus.

Appeltaart stond in de oven. Ik was alleen thuis. En ik hoorde een tikkend geluid. Ik zoeken...waar kwam dat vandaan? uit de pc? uit de oven? ...zoeken zoeken... Ik hoorde dat tikkend geluid uiteindelijk duidelijk in de keuken.
He ja; dat was het kookwekkertje die ik gezet had. Voor het eerst dat ik de kookwekker hoor. Hij tikt continue. Irritant, dus kookwekker uitgezet en maar op 'gevoel' de tijd in de gaten houden. Ook al was het geluid irritant, maar vind dat wel prachtig dat ik dat hoor!

1 opmerking:

  1. haha ja dat zoeken he naar dat geluid, heb ik ook nog steeds, soms vergeet ik wat ik gedaan heb en dan hoor ik ook ineens iets, huh was dat nu weer? zoeken...o ja ik had de aardappelen al opgezet, hoorde ineens dat deksel klapperen.
    soms wel lastig dat je het niet kunt plaatsen, want richtinghoren is er niet meer bij helaas.
    Maar stilte.... dat vind ik, nu ik de ci al een paar maanden heb, niet meer fijn! Ik word wakker, hup de ci op, ga naar bed...in bed de ci af. x elly

    BeantwoordenVerwijderen