zaterdag 22 oktober 2011

De laatste 2 revalidatiedagen

3e revalidatiedag
Vandaag, donderdag 20 okt.2011, is mijn zus Laura met mij meegegaan naar Nijmegen.
Ik was deze dag emotioneel. Emotioneel om onderandere toe te geven dat ik de eerste week met de CI ontzettend zwaar en vermoeiend vond. Het woord 'tegenvallen' vind ik eigenlijk een groot woord, maar ik had het toch 'anders' verwacht. Ik had verwacht dat het wennen aan de CI makkelijker zou zijn, maar ik had bv al genoeg aan een paar uurtjes per dag en was ik de rest van de dag gesloopt. Ik heb gezegd dat ik 'schrik' van het geluid als ik de CI aan zet. Dat ik de geluiden heel hoog en scherp vond.
Deze dag begon met een nieuwe afregeling van de CI. Ik vond dat ik deze keer goed uitleg kreeg van de afregelaar Andy. Hij zei dat ik meer moest 'spelen' met de gevoeligheid van de afstandbediening van de CI ipv de volume. Ik heb gauw de neiging om hem zachter te gaan zetten.
CI is nu 'zachter' afgeregeld. Hoge geluiden (=alle geluiden) zijn nu dragelijker om aan te horen.
Deze dag heb ik de CI de hele dag ingehad!! (Totdat we aan tafel gingen 's avonds)
Hierna ging ik samen met Leon, andere CI-gebruiker, en revalidatietherapeuten een kwartet/memory spel doen. Deze sessie werd gefilmd door de therapeuten voor hun eigen werkzaamheden.
We kregen eerst alle kaarten te zien (12 stuks) en alle kaarten werden diverse keren benoemd en herhaald (om het 'in te printen' in je hersens voor de 'herkenning').
Bv 4 kaarten met 1 lettergreep (koe, vis ed), 4 kaarten met 2 lettergrepen (konijn, banaan, vliegtuig ed) en 4 kaarten met 3 lettergrepen (fluisteren, huisdieren ed).
Woorden met 1 lettergreep is voor mij moeilijk, die zijn voorbij voor ik er erg in heb. Woorden zoals konijn en banaan klinkt vrijwel hetzelfde in mijn oor. Door deze woorden heel vaak te herhalen en naast elkaar te leggen lukt het om het verschil te horen. (En dat geldt dus voor alle woorden....dus het is nog een heel proces!) Ik hoor wel meteen uit hoeveel lettergrepen het woord bestaat. Je hebt een 'houvast' aan die 4 'bekende' kaarten die net eerder werd gezien/gehoord.
Dit was een leuke oefening.
Na de lunch heb ik alleen met Ingrid (therapeut) en laura een woord-tekstoefening gedaan. Met ca. 10 bekende namen, 10 vervoersmiddelen, 10 landen. Ingrid en Laura maken om de beurt een zin, zonder spraakafzien uiteraard, met een naam, vervoersmiddel en een land. Soms gaat het goed, soms met fouten. Herhalen en herhalen.
Bv Luxemburg en Oostenrijk; in deze woorden zit allebei een S-klank in. Dat is in het begin dan lastig voor mij. S-klank hoor ik heel goed, overheerst bijna het hele woord.
Naderhand werd een dag (van de week) of maand aan de zin toegevoegd. Dat ging goed.

4e revalidatiedag
Vandaag, vrijdag, is Elian met me meegeweest naar Nijmegen. Een goede vriendin!
De dag begon met een audiologische test. Diverse testen gedaan. Eerste geluidtest was om te kijken of ik nog 'rest-gehoor' heb. Door de operatie kan het restgehoor verdwijnen of nog (een beetje) bestaan. Gewoon voor jezelf om te weten. Het restgehoor heeft geen functie meer nu, aan mijn linkeroor. Restgehoor is er bij mij bijna niet meer, voelde alleen nog een paar zware tonen.
Toen een geluidstest met een CI.(Dan laten ze allerlei piepjes en toontjes horen, van hoog naar laag of andersom) En weet je wat daar uit kwam?! Ik zit met vrijwel alle toon-geluiden tegen de 30 dB-lijn aan!!!
(Verderop in mijn blog kun je een audiogram zien en de betekenis daarvan).
Dit is echt waanzinnig!
Dit betekend nog niet dat ik het ook al kan verstaan...
Daarna nog een test met woordjes horen, zonder spraakafzien en zonder dat je weet waar het over gaat, daar scoor ik nu 25% mee. Dat was voor de operatie 20%. Deze test wordt over een jaar opnieuw afgelegd en dan zal die 25% hopelijk flink omhoog gaan! (Daar ga ik voor! Dus veel oefenen!!)

Daarna samen met Ingrid en Elian woordjes-tekstenoefeningen gedaan tot halverwege de middag. Het ging echt goed! Ik ben tevreden over deze trainingsdag!!

In de 'woonkamer' van deze afdeling CI heb ik de ringleiding getest met mijn CI, met de tv. Daar hoorde ik mee! ZO helder en duidelijk kon ik de man op tv horen praten. Met ringleiding kun je het geluid van de tv/radio (of bijeenkomst) alleen het geluid horen van de spreker. Omgevingsgeluiden worden 'gedempt'.
Met mijn gehoorapparaat heb ik nooit wat aan de ringleiding gehad. Heb recept meegekregen, dus een keer langs mijn audicien (Schoonenberg) om dat te regelen.

Vandaag was het de 'officiele' laatste revalidatiedag.
Vrijdag 4 nov. heb ik de 1e terugkomdag. Dan heb ik een afspraak met de revalidatietherapeute (ook oefenen) en wordt CI weer opnieuw afgeregeld. (En zo heb je om de paar maanden een terugkom-dag)
Het is nu vooral zelf aan de slag met veel oefenen.
Ik heb aangegeven dat ik dit te weinig vind. Ik heb behoefte aan meer training/begeleiding van een professional. Dat kan.
Via hun krijg ik een logopedist toegewezen bij mij in de buurt.

2 opmerkingen:

  1. Hi Cora,

    Je bent goed vooruit gegaan, houd het vol met oefenen. Lees ook op mijn facebookbericht van de 3de en 4de revalidatiedag :)

    Groetjes,

    Leon

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi cora, fijn dat je de laatste keer andy had bij de afregeling, die heb ik 2 keer gehad en ik vind die man geweldig, echt waar. Hij zei ook tegen mij dat het geluid van de ci geen pijn moet doen. En dat regelen met de microfoon was ook een heel goede tip van hem. Want van zachter zetten met de volumeknop wordt de verstaanbaarheid niet beter op.
    Fijn dat het nu beter gaat. En een prima fonetische test heb je gemaakt!
    Mijn terugkomdag is 25 nov. Ben bang dat we elkaar nooit zullen zien daar.
    Jammer.
    Cora, meid ga zo door en je komt er ook!
    liefs,
    elly

    BeantwoordenVerwijderen