woensdag 12 oktober 2011

1e avond met CI

Toen de kinderen gisteravond naar bed waren; heb ik de CI weer aangedaan. En mijn gehoorapparaat uitgedaan. Ik wilde alleen met CI even 'horen'.
De eerste 10 minuten werd ik 'overvallen' door de prikkels. De prikkels kan ik beter omschrijven als het 'voelen' van elektrische stroompjes. Onprettig. Volume lager gezet, gevoeligheid ook lager gezet.
Daarna kwam het geluid over als piep en zoem. Tv stond aan. Elk woordje wat gezegd werd kwam over als een piep/zoem. Ik ging achter de computer zitten en toen hoorde ik wel een 'hard' geluid en keek om en het klopte, Antoine riep. Na een uurtje ofzo kon ik het geluid harder zetten. Alle geluid komt nog hetzelfde binnen. Kan het nog niet van elkaar onderscheiden. (Daar zijn ook de revalidatie dagen voor en zelf met co-therapeut oefenen, dat kan iedereen zijn). Als je weet waar het over gaat of je gaat oefenen over bepaalde woorden, dan is het wel mogelijk van elkaar te onderscheiden.
Het is vooral het hoge geluid wat ik als onprettig ervaar. (Die heb ik immers ook nooit gehoord). Achter elk geluidje zit een soort echo. Dat gaat wel weg na verloop van tijd, hebben ze gezegd.
Een begin gemaakt met het lezen van alle informatie over dit apparaat. Dat is nogal een gebruiksaanwijzig, voor zowel afstandbediening (daarmee kan ik CI-programma wijzigen 'naar soort omgevingsgeluid'  of volume/gevoeligheid). Dat doe ik maar 'spelender-wijs'.

1 opmerking:

  1. Hoi,

    Deze ervaring heb ik ook zoiets, altijd maar die hoge tonen opgevangen als er iets komt bv voorwerp op de aanrecht leggen of iemand tegen iemand spreken. De echo toontjes blijft wel hetzelfde, zoals je al zegt gaat het wel weg.
    Ik ben blij dat het bij jou die CI aansluiting goed werkt. Gelukkig bij mij ook, wel effe wennen met die toontjes. Ik zie je morgen daar :) Groetjes, Leon

    BeantwoordenVerwijderen