zondag 4 december 2011

Hoor je nu alles?

Regelmatig wordt er aan me gevraagd; 'Je hoort nu alles?'
Het is een heel verschil in het verstaan en/of horen van de geluiden. Ik hoor nu  wel alle geluiden, maar het verstaan is een leerproces. Ik heb nl. 35 jaar lang gedaan met spraakafzien, een beetje hulp-gebaren en een beetje geluid die ik nog kon waarnemen met behulp van gehoorapparaten.
Dus het is echt niet zo dat nu alles OKÉ is. Het is een ontdekkingsreis voor mij qua geluiden. Ik heb soms zelfs moeite met het spraakverstaan in sommige situaties. Dat komt doordat er zoveel omgevingsgeluiden bij gekomen zijn. Omgevingsgeluid is erg storend in een gesprek en het klinkt allemaal even hard.
Ondanks dat merk ik ook dat ik nu niet meer zonder mijn CI kan. Het is ook een hele verbetering in het spraakverstaan (het beste met 1 op 1 of een met paar mensen) en het horen/waarnemen van alle nieuwe geluiden. Wel wetend dat 'dat' geluid bestond maar het niet kunnen horen.

Ik ben nu een beetje zoekend naar informatie/ervaring en antwoorden op vragen die ik mis. Afgelopen week had ik bijvoorbeeld regelmatig last van irritatie van het implantaat. Toevallig emailde een mede CI gebruiker mij met hetzelfde 'probleem'. He ja dat heb ik ook... Ze vertelde dat zij dat ook had. Het komt door de vermoeidheid. Inspannend werk doen (of teveel geluidwaarneming?). Nu is mijn vraag; zal dat altijd zo blijven of hoort dat bij het herstelproces?
In deze periode merk ik dat ik steun heb aan de contacten met mede-CI gebruikers. Hieruit zijn ook leuke blijvende vriendschappen uit ontstaan, waar ik dankbaar voor ben!
Tevens ben ik afgelopen week begonnen met lezen van het boek 'cochleaire capriolen' waar ik eerder over geschreven heb.
Ben op internet aan het zoeken geweest naar meer informatie, meer herkenningsverhalen van anderen, over de revalidatie van CI en alles wat daarbijkomt.
Een tip vanuit Nijmegen is een soort logboek bijhouden; waarin ik elke dag even kort mijn positieve en negatieve ervaring met mijn CI kan beschrijven. Daar was ik nog niet aan begonnen, maar ga daarmee aan de slag.

Vanuit mijn omgeving heb ik veel positieve reacties gehoord betreft deze blog. 'Je zou er wel een boek over kunnen schrijven' is diverse keren al gezegd. Dit brengt mij wel op een idee. Ik denk er serieus over na. Daarin zou ik bijvoorbeeld ook mijn voorgeschiedenis kunnen beschrijven; het leven voor de CI. En uiteraard hoe het de komende jaar (jaren) zal gaan. Wie weet!

Binnenkort meer.... Hou mijn blog maar in de gaten :-))

2 opmerkingen:

  1. Benieuwd of jij een boek gaat schrijven. Dat juich ik toe, maar het is natuurlijk aan jou. Ik heb hier het gevoel dat je heel eerlijk schrijft over de CI, doordat jij jezelf accepteert zoals jij ben. Inclusief je tekortkomingen en een beperking (dat wij delen!). Ik geef toe dat ik stiekem hoop dat je vanuit je hart een besluit neem over het schrijven, want het verstand (een gezin hebben en je werk) kan in e weg zitten. ;) take care, Martijn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Cora,

    Bij de vorige pagina dacht ik, goh, Cora eens vragen wanneer háár boek uitkomt, je schrijft zo fijn! Ook wat je hierboven nu schrijft, ook je leven vóór de CI, maar ook alle veranderingen nu, je hele ontdekkingsreis in de horende wereld. Ik denk juist dat een boek van jouw hand een goed hulpmiddel kan zijn voor mensen die overwegen een CI te nemen ja of nee. Je kunt het allemaal zó goed uitleggen en omschrijven!
    Groetjes, Linda V

    BeantwoordenVerwijderen