zondag 11 december 2016

Gehoorverlies rechterkant

Sinds medio mei 2016 heb ik een gehoorverlies aan mijn rechterkant. Daar waar ik (nog) een gehoorapparaat draag.
Combinatie (geluiden) van CI met gehoorapparaat ging altijd heel goed samen. Met mijn rechteroor hoorde ik nog de zware tonen/geluiden.
Hiervoor heb ik een gehoortest en onderzoek gehad bij de KNO arts in Waalwijk. Dat het restgehoor bijna, tot vrijwel helemaal, weg is, is een feit.
KNO arts heeft me doorverwezen naar Nijmegen. Ik sta daar nu op de wachtlijst van een half jaar! (Men ziet CI-oor los van mijn andere oor)

Vorige week vrijdag, 2 december j.l. , was ik in Nijmegen om mee te werken aan 'de studie van de positie van de CI-electrode in de slakkenhuis'. Oa om te kijken of de electroden vijf jaar na de operatie nog 'goed' op zijn plek zit. Door middel van een CT-scan (lage dosis) en gehoortest.

Ook uit deze gehoortest bleek hetzelfde verhaal. Spraakverstaan is achteruit gegaan en dat was ook duidelijk te 'meten'. Voordat ik een CI kreeg, zat ik op 11%. Met CI en gehoorapparaat op 68%. Nu zit ik op 53%.
De achteruitgang van spraakverstaan kan dus grotendeels door het gehoorverlies komen, maar ook het kwaliteit van CI gaat er op achteruit.

Het gehoorverlies heeft grote invloed op mijn hele sociale gebeuren. Thuis en op het werk.  Het richting horen is weg. Moeilijker verstaan. Met alleen CI horen is erg vermoeiend. Voorheen kon ik CI nog tijdig afdoen als het teveel wordt. Ik krijg bij vermoeidheid vaak pijnlijke 'gespannen' plek rondom CI. En/of oorsuizen. Nu doe ik CI minder snel uit, want anders hoor ik helemaal niks meer. Ik vind dit een lastige/moeilijke situatie. Ook om te accepteren dat je nog maar 1 oor hebt waarmee ik nog kan horen.

Dit heb ik afgelopen vrijdag besproken met revalidatietherapeut. Ze zou kijken of het via een versnelde weg naar deze situatie gekeken kan worden.
Oorzaak van het gehoorverlies; In eerste instantie dacht ik aan stress. Maar nu een half jaar later is het nog steeds hetzelfde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten