zaterdag 17 september 2011

Hoe gaat het; 5 dagen na de operatie

Eindelijk heb ik even de energie om een stukje te typen.
Wat een heftige week achter de rug.
Maandag 12 sept. waren we 's morgens om 9 uur in het Radboud ZH in Nijmegen. Om half 10 werd ik naar mijn bed gebracht. (het was een dagverpleegafdeling)
Ik kreeg uitleg van de verpleegkundige en ze vertelde me dat de 1e operatie was uitgelopen; (zou om half 11 aan de beurt zijn, maar dat werd ca uurtje later) dus toen zijn we in de wachtkamer gaan wachten ipv op dat bed. Om 11 uur mijn operatiehemd aan.




Rond half 12 naar de operatiekamer. Kruisje bij de juiste oor gezet. Eigenlijk ging alles best snel. Kreeg infuus in mijn hand en gelijk werd de narcose toegediend. Mondkapje v d zuurstof. Je voelt de verlamming gewoon naar boven stijgen; je ziet sterretjes. Tip van vriendin Elian, 'denk aan leuke dingen', dat heb ik gedaan. Heb heerlijk gedroomd.
Voor ik het wist was ik weer terug op de uitslaapkamer. Rond half 4. Maar wat een pijn dat ik had; pfff en kon mijn ogen niet open houden, zo duf. Moest een cijfer geven voor de pijnindicatie op schaal van 1 t/m 10. (1 geen pijn, 10 erge pijn). Ik gaf een 8. Ik kreeg morfine.
De arts die me geopereerd heeft kwam nog langs en zei dat de operatie goed is gegaan. De electroden zitten op zijn plek en werkt. (gelukkig heb ik geen last van oorsuizen)
Na 2 uurtjes een beschuitje eten.

Ik moest een nachtje blijven. Mede vanwege de pijn en omdat t gewoon niet ging. 'S avonds en 's nachts ook morfine gehad.
Volgende ochtend was ik jarig. Maar zo voelde t niet.


Antoine kwam me einde van de ochtend ophalen, met een rolstoel. Ik kreeg pijnstillers mee, diclofenac. Dit moest ik innemen met 4 x 2 paracetamol per dag.
Thuis gekomen werd ik toegezongen door Antoine, mams, Jasper en Jeroen. Jasper kwam bij me en vertelde trots dat hij op school in de kring over zijn mama heeft verteld (een beetje). (Ik had zijn juffen van te voren ingelicht over deze traject). Jeroen hield afstand. Jeroen wilde wel continue naar de foto kijken van mij op oma's mobiel (toen ik net geopereerd was; daar was hij zo van onder de indruk). Einde dag kwam t goed.
De rest van de dag geslapen. Ook de woensdag. Alleen de pijn bleef en t was niet dragelijk. Echt vervelend. 's Nachts werd ik er wakker van. Ik kreeg t gevoel dat mijn middenoor ontstoken was ofzo. Voelde pijn van de wond, maar ook zeurende kloppende pijn vanuit de oor. Mijn mams, die bij ons in huis was vertrouwde het niet en heeft Radboud gebeld met de KNO arts. Toen heeft hij antibiotica voorgeschreven, uit voorzorg.
Donderdagochtend belde de KNO arts naar Antoine, met de vraag hoe het ging. Ze wilden me toch even zien die dag. Voor de zekerheid ook overnachtingsspullen mee zeiden ze; nou toen had ik het niet meer. Bah. Weer hele rit naar Nijmegen.
Daar hebben ze mijn drukverband eraf gehaald. Mijn wond en oor bekeken. Wond ziet er goed uit. Alleen achter mijn trommelvlies zit bloed en dat geeft de pijnlijke druk. Ze mogen t niet doorprikken om infecties te voorkomen. Dit moet zijn weg via natuurlijke manier vinden/oplossen. Neusspray om eventueel via neus te laten lopen. Nieuwe pijnstiller meegekregen; Tramadol. Mijn hoofd opnieuw verbonden met drukverband; dat was geen pretje.

Sinds ik Tramadol pijnstiller heb, gaat het beter. Voel bijna geen pijn meer. Maar wel misselijk, duf en alsof je op wolkjes loopt. (Tramadol is een morfine achtige pijnstiller)
Duizelig was ik de eerste dagen ook. Dat is minder. Kan niet lang blijven staan want dan word ik wankel. Een korte douche gaat net.
Het heeft allemaal zijn tijd nodig. Het komt goed!
(Al had ik begin van de week wel zoiets van; waar ben ik aan begonnen??)

Smaakpapillen zijn wel aangetast. Het eten en drinken smaakt me niet. Ben een grote thee-leut, maar ik vind thee op dit moment smerig. Sommige dingen proef ik wel qua smaak, zoals verse ananas, aardbeien. En ik eet omdat ik merk dat mijn maag erom vraagt. Wel zit ik gauw vol omdat de misselijkheid-gevoel er is.

Maandag de 19de sept.gaat het drukverband eraf. Daar kijk ik wel naar uit. Lekker met je hoofd onder een warme douche en mijn haren wassen.

Tot zover voor vandaag.
Iedereen bedankt voor de lieve berichtjes (via sms, email of kaartje) en kadootjes. Doet me goed dat er zoveel mensen aan me denken!

5 opmerkingen:

  1. Jee, je hebt er wel van ingenomen! Ik hoop dat je er veel voordeel van hebt als je straks geluiden kunt gaan horen. Lijkt me ook heel vreemd maar wel fantastisch dat het kan!! Beterschap!
    Groetjes buurvrouw Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi cora

    meis meis, dat is niet meegevallen zeg! Gelukkig weet je niet van te voren hoe t allemaal gaat lopen! Ik was al bang dat er iets niet goed was gegaan, t duurde zo lang eer ik wat van je hoorde...liep de hele week aan je te denken.
    De smaak zal wel lang duren ben ik bang, ik heb m ook nog niet terug, wel balen hoor. Niet alles smaakt nog goed. Maar t komt in ieder gavel weer terug, dat is het voornaamste.
    Heb je al een datum voor de aansluiting?
    Nou, meis, ziek lekker uit en doe rustig aan alles komt goed!
    Lieve groetjes,
    Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Pfff, ben er even stil van. Je bent zo goed voorbereid en dan toch zo'n week. Maar, als ik alle kenners hoor, komt het weer goed. En dat moet je maar voor ogen houden! Neem je tijd, niet sneller willen dan het gaat. Komt goed. Dikke kus van ons!
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Cora,

    Ik ben blij te lezen dat je nu in ieder geval in staat bent om zelf iets te melden. Helaas dus niet zo'n beste eerste week, maar ja, het is ook niet niks wat er met je gebeurt. Hopelijk gaat het nu snel beter met je, dan zien we je weer gauw. Blijf dapper, maar dat ben je zeker wel !!

    Claudia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hey Cora,

    Tjonge idd geen beste begin, Hopenlijk knap je gauw weer op en zul je er je voordelen aan hebben.Iedereen zegt al wat ik jou ook wil zeggen...Vind het heel knap dat je dit doet en ben eigenlijk ook heel erg benieuwd naar jou toekomst hiermee. In ieder geval voor nu.. Heel veel beterschap Cora!

    BeantwoordenVerwijderen