vrijdag 4 november 2011

CI begint zijn vruchten af te werpen

Vandaag had ik de 1e terugkomdag in Nijmegen na 1 maand (bijna..) CI-gebruik. Het begon met een nieuwe afregeling. (meer bij-regeling van de CI). Vertellen hoe de geluiden klinken; het is en blijft voorlopig nog 'zoeken' naar de goede/prettige/verstaanbare/niet te hard en haalbare geluiden.
Voor de volgende keer ga ik een soort logboek bijhouden hoe de geluiden klinken; want klinkt dit geluid voor een horende ook net zo hard/zacht (vervelend/onprettig/fijn/prettig) als dat het voor mij klinkt bijvoorbeeld. Bestek op een bord, tikken van de klok, de gewone normale dagelijkse dingen. Dus als ik iets hoor, moet ik aan degene die me nabij staat vragen; klinkt dat voor jou hard, zacht of normaal? Op deze manier komen we erachter wat voor mij de 'goede' afregeling is.
Ik had aangegeven dat ik de CI steeds langer kan dragen op een dag, maar wel geregeld af doe, met vooral de kinderen erbij. En aan de einde van de dag sowieso. Het is echt een vermoeiende factor. Het is de bedoeling dat het dragen van een CI met de kids erbij wel dragelijk wordt. De CI is nu zo afgeregeld dat de achtergrondgeluid iets zachter is gezet; maar merk dat het spraakverstaan dan ook iets anders klinkt...dus dat is weer wennen. Het is weer even uitproberen met deze 'nieuwe' programma. (Oude programma/instelling zit er ook nog op, dus kan ik het naast elkaar uitproberen).
Na de afregeling ben ik met de revalidatie therapeute Ingrid aan de slag gegaan. Ze heeft een logopedist voor me gevonden waarmee ik verder kan gaan oefenen; nader info volgt nog.
Ze vroeg hoe het gaat. Heb het een en ander verteld. Ook over wat ik eerder in de blog verteld heb, over Avifauna. Dat ik een paar keer geoefend heb met teksten/woordjes. (Met Antoine en vriendinnen) Eentje had ik van de week afgezegd omdat ik er te moe voor was. Soms ook met Jasper; spelenderwijs, hij vind dat leuk om hierin betrokken te zijn. Dan noemt Jasper bv namen op van zijn vriendjes en dan moet ik het raden. (alle oefeningen zijn zonder spraakafzien).
Het oefenen thuis ging heel goed; dus ik had me al voorgenomen om vandaag te vragen aan Ingrid om wat moeilijker 'huiswerk' voor thuis. :-))
Uiteraard gingen we vandaag ook oefenen. Ze zei een tiental zinnen op, waarmee ik met spraakafzien/CI en gehoorap. de zinnen moest opschrijven. Hier scoorde ik 99% goed.
Daarna zei ze tiental zinnen waarmee ik alleen moest spraakafzien (zonder CI/gehoorap.) Hier scoorde ik 91% goed.
Deze test wordt bewaard; over 2 maanden, 6 maanden en een jaar doen we dit precies hetzelfde en daaruit zal zeer waarschijnlijk blijken dat het spraakafzien gaat 'zakken' doordat je (ik dus) meer uit de CI gaat halen.
Spraakafzien is bij mij echt perfect. Dus ik ben wel heel benieuwd in hoeverre dat gaat zakken. Positief dus als ik straks meer uit de CI kan halen.

De CI werpt zijn vruchten af; bleek wel uit de oefening die we hierna deden. Een rijtje woorden van 10 van een bepaald onderwerp, bv; rode wijn/frisse cola/bruisend water/hete thee ed. Elke woord wordt eerst voorgezegd door zowel Ingrid als Antoine, zodat ik ze eerst 'gehoord' heb.
Daarna werden de woordjes door elkaar opgenoemd, ik raden/benoemen.
Toen werden er ter plekke zinnen bedacht door Ingrid en Antoine met 1 van deze 10 woorden erin. Herkenning van 1 van deze 10 woorden ging goed. En ook het raden/benoemen van de zinnen ging goed. Soms met enige herhaling. Echt super geweldig!!!
(tot heden had ik steeds met 'bekende' zinnen geoefend; dus dat ik dan een tekst voor mijn neus had liggen, waaruit 1 werd voorgelezen)
Na een uurtje kon ik de woorden niet meer herkennen of benoemen. Toen werd ik er te moe voor. Een uur heel hard gewerkt met goed resultaat.
Een proces met een positieve groei resultaat is het zeker wel!!

Tip van Ingrid is luisterboeken proberen (kinderboeken om mee te beginnen, omdat ik wel makkelijk moet beginnen) Luistercd met een boek erbij zoiets. Of kijken op www.leesmevoor.nl Nou dat ga ik zeker uitproberen!

Eerder deze week schreef ik over dat ik naar de muziek van Madonna ging luisteren; heb ik gedaan. (Wel toen ik alleen thuis was, zodat ik alleen daarop kon concentreren) Ik kon haar stem heel goed horen, precies wanneer ze zong. Ik hoorde niet WAT ze zong, omdat ik de tekst niet ken en engels is sowieso moelijk om mee te beginnen. De instrumenten die erbij werden gebruikt vond ik niet altijd prettig om te horen. Beetje rumoerig.

Tot zover voor vandaag.

1 opmerking:

  1. Zo hé, dat is mooi om te lezen dat het zijn vruchten afwerpt. Echt super gewoon!

    Tot straks!!

    Liefs,
    Suus

    BeantwoordenVerwijderen