vrijdag 18 november 2011

Hoe het gaat na 5-6 weken CI gebruik

Het bijhouden van mijn blog wordt langzaamaan iets minder vaak. Logisch ook wel want het is nu toch een leerproces die je over een lange periode moet uitsmeren. Vanuit Nijmegen hebben ze gezegd dat het een proces is van 1 tot 2 jaar.

LOGOPEDIE
Afgelopen week ben ik begonnen met logopedie. Dit wordt voorlopig een wekelijkse sessie van een half uurtje in Teteringen.
Het uitbreiden van oefenmateriaal of verder verdiepen/oefenen in bepaalde dingen waar ik tegen aanloop; zoals bijvoorbeeld korte woordjes.
Een korte oefening die we deden (Uiteraard zonder spraakafzien), waarbij ze zei dat het wel over sinterklaas ging. (Dan heb ik een 'houvast' aan een bepaald onderwerp)
Logopedist; Piet strooit peternoten. Ik; Ik strooi pepernoten.
Piet en ik klinkt in mijn oren vrijwel hetzelfde. Dus door veel herhaling leer ik het verschil te herkennen.
Ander voorbeeld;
Logopedist; ik eet speculaas. Ik; ik eet chocola.
Beiden laatste woord hebben drie lettergrepen en er zit een a in. Ook door deze woorden vaak de herhalen, komt er een herkenning in. Mede doordat er in het woord 'speculaas' de S in zit. Die hoor ik nu goed.

WERK
Ook ben ik afgelopen week weer begonnen met mijn werk, sinds de operatie. Voor 3 dagen in de week. In opbouwende traject van 6 weken. Deze week met 2 uurtjes per dag. Op het werk zijn er weer andere, nieuwe geluiden. Waaraan ik ook moet wennen.
De pauze was voor mij al een niet prettig gebeuren, meer noodzaak omdat er toch gegeten moet worden. Communicatie is/blijft toch moeilijk. Mits je met een paar bent, dan gaat het goed.
Nu een pauze met een CI aan meegemaakt; dat ervaarde ik als heel vermoeiend. Hoorde nu alle stemmen door elkaar, waarbij ik moeite had in het volgen van 1 persoon. Misschien in 'lawaai' stand zetten of helemaal uit voor even? Even uitproberen.
Anders ga ik de (bedrijfs)hond uitlaten. Pauze is immers ook om even om 'bij te komen'.

PRIVE
Het dragen van een CI is steeds meer langer de dag door vol te houden. Ik ben nu ook wat meer aan het 'spelen' met de lawaai-stand. Hierdoor hoor ik de geluiden nog wel maar wordt de achtergrondgeluid beetje onderdrukt. Zoals bij de sinterklaasintocht, bij het voetbal/zwemles/schoolplein van Jasper en op het werk in het laboratorium (met al die afzuigingen ed). Ook het rijden in de auto zet ik de CI in 'lawaai'stand. Anders hoor ik continue het sis-geluid.

Ik merk ook steeds meer dat ik het prettig vind om de CI aan te hebben, vooral in het spraakverstaan is het echt een hele verbetering. Als ik einde van de dag de CI af heb en alleen gehoorapparaat draag aan 1 kant, is het vaak van; wat zeg je nou? Begint het spraakafzien nu al af te nemen?
Van de week had ik niet eens door dat de batterijen van mijn gehoorapp. leeg waren, dus had ik vrijwel de hele dag alleen CI aangehad, zonder gehoorapp.
In principe moet dat goed gaan samen; gehoorapp. en CI. Hoor wel van veel mensen dat gehoorapp. uiteindelijk toch wordt afgeschaft.
Ik vind het zelf wel belangrijk dat ook de oor met gehoorapp. gestimuleerd blijft.

Ik heb kinderboeken gelezen op www.leesmevoor.nl  om te oefenen. Dat gaat goed. Binnenkort luisterboek (kinder) proberen.
Jeroen, onze jongste, kijkt geregeld naar de dvd van het zandkasteel met sinterklaas (en de bijbehorende liedjes). Dit hoor ik dus heel vaak.
Wanneer ik nu deze dvd hoor, herken ik er ook liedjes van!! Erg leuk!!

3 opmerkingen:

  1. Super zeg dat het zo goed gaat!! Geniet van alle "mooie"geluiden!!!
    Groetjes Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echt kicken joh!! Elke keer een stapje verder en wat mooi dat je dingen gaat herkennen en het steeds aangenamer is om de CI aan te hebben.

    Laat maar weten als je wilt oefenen!

    xx
    Suus

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hee Cora,
    Super om te lezen dat het wat beter met je gaat en dat je aan de CI begint te wennen! Heel veel succes nog de komende tijd en geniet ervan!!
    Groetjes, Lisette

    BeantwoordenVerwijderen