donderdag 8 maart 2012

Evenwicht

Het is soms zoeken naar de juiste evenwicht. Het 'leren' horen en horen met een CI kost veel energie, vooral in deze opbouwende fase.
Het is dan per dag bekijken, wat ga en wil ik allemaal doen en welke geluiden zijn er dan. En soms moet ik daarin keuzes maken. Veel geluid is voor mij veel prikkels, waardoor ik snel moe van wordt. Daar baal ik van. Ik zou het liefst alles zo weer op willen pakken als voorheen. Het is echt even doorbijten en op dit moment gaat dat best goed. Soms nee kunnen zeggen. Ik pas mijn CI aan de situatie.
Bijvoorbeeld; paar weken terug begon de vrije zaterdag (dan ben ik al een beetje moe van de afgelopen week) met het 'afzwemmen' van Jeroen's 'peuterdiploma', waarbij Antoine meezwom en Jasper en ik kijken langs de kant. In het zwembad; best wel een herrie. poeh. (Als ik zelf ga zwemmen, dan is het heerlijk stil!) S middags richting Zeeland; verjaardag van mijn paps. Met hele familie bij elkaar. Echt heel gezellig en leuk. Uiteten in een restaurant inclusief een 'binnenspeeltuin' erbij. (Wel handig). Toch was deze dag alles bijelkaar even teveel geweest. Daags erna had ik veel last van oorsuizen en was erg moe. CI doe ik dan met 'mate' in. Even rust. Paar avonden vroeg de veren in en toen ging het wel weer. Had het absoluut niet willen missen. Maar ook daarin merk ik dat dat ook gewoon tijd nodig heeft. Wilde CI inhouden, zodat ik zoveel mogelijk informatie meekrijg.

Van de week stond ik in de badkamer en riep Antoine van onderaan de trap; 'Cora', Ik; ja. A; 'ik ben even weg' , Ik; 'oke, tot zo'. Geweldig toch! Dit had had voorheen niet gekund. Dan zou de situatie zo zijn; of A knippert met de overloop-lamp. Zodat ik dat boven 'zie' en dan vanaf bovenaan de trap kan reageren. Of A moet even naar boven komen, als hij geen reactie krijgt.
Als kind zijnde ging dat ook zo. Mijn mams had geen zin om mij iedere keer helemaal van de zolder te halen, waar ik mijn kamer had. Dan spraken we af; zoveel keer knipperen met het licht, betekend dat. Bv 3 keer knipperen is eten. 1 keer knipperen is ja. 2 keer knipperen is nee.

Wekelijks de logopedie sessies in Teteringen gaat prima. Het is vooral oefenen met teksten. Dat vind ik heel prettig. Op deze manier leer ik hoe de woorden klinken. Het 'meelezen' terwijl zij de tekst voorleest gaat goed. Binnenkort gaan we de telefoon uitproberen. Zal daar uiteraard over berichten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten