vrijdag 27 mei 2011

Wat zijn de verwachtingen?



Betekenis van een audiogram
De horizontale regel; Hertz is de toonhoogte. 250 Hz is de zware bas (die hoor ik heel goed ;-))
en 2000-8000 Hz zijn de hoge tonen.
Verticale regel; Decibel. Volume van het geluid.

Horenden horen tussen de 0 en 25 dB.
Hoordrempel zwaar slechthorenden (oftewel restgehoor) zit onder de rode lijn en horen hoge tonen al helemaal niet. (Daar zit ik dus)
Hoordrempel met een CI zit rond de groene lijn!!!

Het is natuurlijk wel geheel persoonsafhankelijk.
Een CI is voornamelijk verbetering voor het spraakverstaan. Na training gaat het spraakafzien gemakkelijker en is minder vermoeiend.
Spraakafzien zal wel blijven, al lukt t misschien in de toekomst wel enkele woorden te kunnen verstaan zonder afzien. Spraak verstaan in rumoer, bijvoorbeeld in een groepsgesprek is meestal niet haalbaar.
De helft van de volwassenen met een CI kan telefoongesprekken voeren, voor anderen is dat niet mogelijk omdat spraakverstaan ontbreekt. Dit zal mijn verwachting nog niet zijn. Wel kan men in beperkte mate leren telefoneren, door bijvoorbeeld specifieke woorden te gebruiken; nee, jawel, nog een keer, weet ik niet, stop. Als ik deze van elkaar kan onderscheiden is het mogelijk om met bekenden een boodschap door te geven. Muziek is niet haalbaar. De spraakprocessor is zo ontworpen dat spraak zo goed mogelijk weer gegeven kan worden.

Het geluid via een CI klinkt anders als met een gehoorapparaat. Dat komt omdat de spraakprocessor het geluid heeft bewerkt en omdat er slechts een beperkt aantal elektroden gebruikt wordt (22 of 16 elektroden ipv ongeveer 30.000 haarcellen in het normale slakkenhuis). Bovendien wordt bij een CI de gehoorzenuw rechtstreeks gestimuleerd; bij een hoortoestel gebeurt dit indirect via de haarcellen in het slakkenhuis.
De zachtste geluiden die waargenomen kunnen worden hebben een sterkte van ongeveer 35 tot 45 dB. Dat is het geluid van een fluisterstem. Alle spraakklanken kunnen in principe worden waargenomen.

Door middel van training en ervaring leert men verschillende klanken waar te nemen. Verdere training moet er dan toe leiden dat de nieuwe woorden in het geheugen worden opgeslagen (onthouden worden) en dat de spraak na verloop van tijd verstaan kan worden. Mede afhankelijk van de duur van de doofheid, leeftijd en oorzaak en de persoonlijke creativiteit met taal bepalen in welke mate dit mogelijk is.

Mijn verwachtingen heb ik besproken met de revalidatietherapeute. Ik weet dat ik ze laag moet houden, want anders kan het terleurstellend zijn. Toen ik de audiogram zag, zoals hierboven, had ik niet verwacht dat de hoordrempel met een CI zo hoog zou zitten. Dan hoor ik dadelijk misschien de vogeltjes fluiten? Stel je toch eens voor? Echt wonderlijk gewoon. Ik was er zo vol van.
Ik hoop voornamelijk op verbetering in het spraakverstaan, vooral ook naar de kinderen toe. Dat is een vermoeiende factor. En alle andere verbeteringen zou zeker meegenomen en vooral fantastisch zijn!!

1 opmerking:

  1. Wauw Cora, die groene lijn ziet er wel heel goed uit :) dat zou fantastisch zijn!! We wensen je helemaal toe dat je de vogels gaat horen fluiten! En dat je volop gaat genieten van allerlei dingen die voor ons misschien zo gewoon zijn, maar die eigenlijk heel speciaal zijn en waarvan jij de waarde gaat ontdekken en extra van gaat genieten! Daar kunnen wij allemaal weer veel van leren en ons weer beseffen hoe mooi het is om sommige dingen te horen. We kunnen ons helemaal voorstellen dat er vol van was, toen je de mogelijkheden hoorde. Spannend hoor, allemaal. Alvast heel veel succes en we blijven je graag volgen via deze blog. Veel liefs, Floyd en Renske

    BeantwoordenVerwijderen